De schutprocedure

 

We beginnen bij de trailerhelling nabij Fort Westoever. Dichtbij de zee gelegen maar wel een nadeel, u moet gebruik maken van de "Koopvaardersschutsluis". Omdat niet iedereen zijn vaarbewijs heeft of ervaring met een zeesluis ga ik voor u het een en ander verduidelijken vanuit de praktijk want ik ben er regelmatig werkzaam.
Om maar met de praktijk te beginnen u heeft uw boot te water gelaten op de nieuwe helling en bent klaar om te vertrekken.


afslag vanaf rijksweg naar helling westoever

afslag rijksweg naar helling westoever

 rechtaf naar de meester vissersbrug

rechtsaf naar de burgemeester vissersbrug

 richting recreatie steiger

richting recreatiesteiger

 

U gaat nu stuurboord uit(rechtsaf) in de richting van de "Burgemeester Visserbrug".Bijna iedereen kan hier onderdoor en gaat dan weer stuurboord uit. Voor die groep die over een wat groter schip beschikt het volgende. Er bevind zich op deze brug geen brugwachter meer. Het zicht op de scheepvaart heeft de sluiswachter die u straks gaat schutten, d.m.v. camera's. Heeft u marifoon aan boord dan geldt idem straks voor de sluis, marifoonkanaal 22.

Nu richting sluis, onder de brug door stuurboord uit. De Koopvaardersschutsluis is zeven dagen per week dag en nacht geopend inclusief de feestdagen oudejaarsavond. U hoeft nooit meer thuis te blijven. Doorvarend zien we een paar honderd meter verder nu over bakboord de recreatiesteiger en dat is in eerste instantie altijd uw bestemming. De andere verderop gelegen langere steiger is er voor de beroepsvaart en daar heeft u geen boodschap.

Gele talkpaal

gele talkbackpaal

Lichten op de sluis

lichten op de sluis

in de sluis

in de sluis

sluiswachtershuis

sluiswachtershuis

het schutten is begonnen

het schutten is begonnen

het touw niet vastknopen !!!

touw niet vastknopen

Afgemeerd loopt u naar een van de gele talk back palen. Als u op de knop drukt gaat er een akoestisch signaal over in de bedieningsruimte wat niet eerder stopt dan nadat de bedienaar u antwoord geeft. Dus eenmaal is voldoende. De sluiswachter hoort u aan vertelt hoe de sluis er bij staat, hij schut naar binnen of buiten kortom vertelt hoe lang het voor u gaat duren. Wilt u nog wat vragen etc dan hoeft u niet op de knop te drukken want de verbinding blijft net als een telefoonlijn open staan.

En dan begint het wachten. U kunt nu mooi uw visspullen gaan inspecteren, maar blijf kijken naar het scheepvaartlicht. Op een bepaald moment ziet u dit veranderen van rood/rood naar rood/groen wat formeel betekend doorvaren verboden maar wordt aanstonds toegestaan. Dus eigenlijk verteld het sein opgelet u bent zo aan de beurt. Groen spreekt voor zich u vaart nu de sluis in.

Dan even iets over het invaren van schepen in de sluis. Het is een zeesluis dus alle soorten vaart komt er door of het nu een Grinza is, een zandexpres of een kotter etc. In beginsel vaart de beroepsvaart altijd als eerste in de sluis en als die aan twee touwen vast ligt is het aan u de beurt (let op het groene licht) om de sluis in te varen en aan de andere zijde af te meren. Bij een zeesluis heb je eb en vloed dus bij hoog water een verschil van 150 cm of meer.Dit is dus ook de reden dat u moet wachtten, bij gelijk water gaat alles vlot maar bij een flink tijverschil, meerdere beroepsschepen die langzaam de sluis invaren en aanvullen met recreanten verklaard waarom het altijd te lang duurt.

U ligt nu afgemeerd in de sluis, u bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig vieren van voldoende touw om te voorkomen dat u aan de wand blijft hangen of onder water verdwijnt. Maar schrik niet meestal gaat het goed. Bij het verlaten van de sluis gaat u als eerste, ook hier geldt weer, let op het groene licht. Als u weg bent gaat de beroepsvaart, wat voor beide partijen het veiligste is. Bij het verlaten van de sluis neemt u een ruime bocht houd de stuurboordwal en geef de beroepsvaart de ruimte.

In de weekeinden is de sluis voornamelijk gevuld met recreanten. Vaart u nu de sluis in vaar dan door tot voorin de sluis bij de rood/witte stopstreep. Anders hindert u de andere die achter u komen en u in de sluis moeten passeren en niet iedereen is net zo handig met hun schip als uzelf.

zeekant sluis

zeekant sluis

 

wachtplaats sport zeekant

wachtplaats sport zeekant

gele talkbackpaal zeekant

gele paal aan de zeekant

 

De Moormanbrug staat ter informatie op marifoonkanaal 18 en in het totale havengebied luistert u uit op kanaal 62 naar de verkeerscentrale. Maar in de praktijk heeft bijna niemand marifoon van de kleinere schepen. Voor u geldt natuurlijk wel de snelheid in de haven, het eventuele gesperd zijn van de haven, tijdelijk, (geen in of uitgaande vaart om wat voor reden dan ook) en de regels voor het vaarbewijs. In de praktijk komt u meer politie te water tegen dan op het Kuitje.

Nog een wetenswaardigheid!! De schepen met aardgascondensaat(afkomstig van de NAM) voeren overdag een blauwe kegel met de punt naar beneden of een rondomschijnend blauw licht. Deze mogen uitsluitend alleen worden geschut, dit om veiligheidsredenen. Dit maar even ter informatie als u denkt ik kan hier toch gemakkelijk bij?

Terugkerend van zee ziet u terwijl u de sluis aan de buitenzijde nadert de recreatiesteiger aan de overzijde liggen. Ook nu gaat u weer hierheen om af te meren zich te melden etc. Voorkom het drijven voor de sluisdeuren ten eerste is het verboden maar ook voor uw veiligheid is het af te raden.
Verder een prettige visdag toegewenst!



Nico de Graaf K 088